Conceptul de transport vertical permite locuitorilor oraşului să urce cu bicicletele în interiorul clădirilor zgârie-nori.
Proiectată de către absolventa universităţii britanice Royal College of Art, Elena Larriba, Vycle reprezintă un sistem de transportare vertical, alimentat prin pedalare , care oferă o alternativă economică a spaţiului, la ascensoare şi scări.
Designul, care văzut din faţă, seamănă cu o jumătate de bicicletă ataşată la o şină verticală, poate fi înglobat în feţele laterale ale clădirilor, schelelor sau macaralelor.
„În prezent, există două metode principale pentru transport vertical care au predominat în ultimii 100 de ani, şi anume scările şi liftul,” a explicat Elena Larriba, care a studiat prin programul de masterat Ingineria Designului de Inovare al universităţii Royal College of Art pe (RCA).
„Scările sunt voluminoase şi neatractive, mai ales în clădirile înalte unde oamenii nu prea le folosesc, iar ascensoarele necesită o energie mai mare pentru a muta o persoană, câţiva metri în sus. Acest lucru evidenţiază o zonă de oportunitate care se află între cele două.”
Alimentat printr-o continuă mişcare ciclică, sistemul este echilibrat prin contragreutati, lăsând corpul utilizatorului ca singura greutate de depăşit. Un sistem de angrenare, similar cu cel al unei biciclete, permite utilizatorului să decidă cât de mult efort doreşte să investească la urcare sau la coborâre.
În oraşele dens populate şi în rapidă dezvoltare, cum ar fi cele din China, unde se estimează că până în anul 2025, ţara va fi construit 50.000 de noi clădiri zgârie-nori, Vycle ar putea fi implementată noilor imobile, cunoscut fiind faptul că spaţiul înseamnă lux preţul acestuia ridicându-se peste valoarea nominală, şi nu există loc sufucient pentru a construi un ascensor de mărimi standard.
Larriba a mai sugerat că Vycle ar putea fi utilizată şi în construcţia clădirilor înalte.
„Greutatea mică, dimensiunea redusă şi aspectul flexibil al sistemului îl transformă în ideal pentru montarea ulterioară şi instalaţiile temporare, cum ar fi în utilizarea schelelor sau a macaralelor”, a adăugat ea.
„În sectorul construcţiilor, aproximativ un sfert din forţa de muncă are peste 50 de ani. Vycle este o alternativă la scările întinse pe distanţe mari, folosite adesea în aceste lucrări temporare, care poate oferi utilizatorului o modalitate mai durabilă şi mai sigură de a naviga printre schele, macarale sau turnuri de transmisie.”
În birouri, Larriba spune că Vycle ar consolida importanţa zonelor comune, a clădirilor ecologice şi ar facilita locurile de parcare pentru biciclete.
„Pe de o parte, se îmbunătăţeşte bunăstarea pe termen lung a angajatului, iar pe de altă parte reinstituie simţul fluxului şi al comunităţii, care în prezent, este exclusiv bazat pe planul urbanistic de teren.”
La expoziţia absolvenţilor universităţii Royal College of Art au mai fost prezentate produse precum un scaun de birou din ratan şi un set de farfurii dintr-un silicon gelatinos, care adaugă o nouă dimensiune experienţei culinare.