Vedeta grotescă este rezultatul unei campanii de siguranţă rutieră.
O sculptură veridică interactivă, numită Graham sau mai bine zis singura „persoană” de pe pământ proiectată să reziste la o coliziune auto, a fost nominalizată pentru premiile „Designs of the Year” (Conceptele Anului) a anului 2017.
Delegat anul trecut de către Comisia pentru Accidente de Transport din Victoria, Australia, pentru a demonstra vulnerabilitatea omului în accidentele rutiere, Graham a fost realizat de către artista din Melbourne, Patricia Piccinini, în colaborare cu chirurgul Christian Kenfield şi specialistul în investigarea accidentelor, Dr. David Logan.
Fabricat dintr-o combinaţie de poliester armat cu fibre de sticlă siliconică, beton, păr uman şi oţel şi cântărind aproximativ 200 de kilograme, structura fizică intensificată şi neobişnuită a lui Graham exprimă imaginea necesară oamenilor pentru a supravieţui sau rezista unui accident rutier grav.
Craniul său extins este umplut cu surplus de lichid cefalorahidian şi ligamente pentru a proteja creierul, în timp ce gâtul - una dintre cele mai vulnerabile părţi ale corpului în faţa unei coliziuni - a fost îndepărtat în întregime. S-au introdus mici saci pneumatici între fiecare dintre coaste pentru a crea o amortizare asemănătoare airbagurilor, iar articulaţiile suplimentare din picioare îi permit să sară rapid din calea pericolului.
De la prezentarea sa în premieră de anul trecut, Graham a participat la o expoziţie itinerantă în perimetrul statului Victoria, care se va încheia în luna februarie a anului viitor.
„Reacţia la proiectul Graham a fost una extrem de pozitivă atât în Victoria, cât şi la nivel naţional şi internaţional”, a declarat Samantha Cockfield, directorul principal al TAC pentru siguranţa rutieră. „Au rezultat 31 milioane de vizionări ale clipului video, 80.000 de împărtăşiri online, 1.9 milioane de vizualizări ale site-ului în primele câteva ore de lansare, iar Graham a reprezentat cel mai popular subiect pe Twitter, Facebook şi Reddit”.
Cockfield a spus că reacţia publicului a arătat că 99 la sută dintre cei care l-au văzut pe Graham online şi în persoană, consideră că mesajul privind vulnerabilitatea umană este extrem de important, iar 77 la sută au reflectat asupra propriei lor fragilităţi, atunci când s-au gândit la siguranţa rutieră, precum şi atunci când l-au văzut pe Graham.
„El a servit drept subiect de conversaţie la nivelul forţelor implicate în accidentele rutiere comune şi a evidenţiat vulnerabilitatea trupurilor noastre în faţa vitezelor mari – un concept adesea complex şi greu de comunicat,” a subliniat ea.
Ca şi parte a campaniei, TAC a elaborat şi a lansat un instrument educaţional interactiv online, care permite utilizatorilor să cerceteze ce anume se află sub pielea lui Graham pentru a înţelege funcţionalităţile corpului său.
Nominalizat la categoria digitală a premiilor anuale Designs of the Year, Graham concurează cu alte şapte proiecte, inclusiv jocul de realitate augmentată Pokémon GO creat de Niantic Inc şi Google Noto a lui Google şi Monotype– unul dintre cele mai grandioase proiecte tipografice din istorie.