Există variate tipuri de „automate vending” sau „distribuitoare automate” (vending machines) aşa cum se mai numesc.
Ce este de fapt vending-ul?
Vending sau „automatic retailing” după cum mai este cunoscut înseamnă „vânzare automată”. Pe scurt, un automat vending permite cuiva să vândă produse fără ca acea persoană să fie prezentă pentru a urmări acest proces. Trebuie să recunoaştem că acesta este un concept destul de ingenios, de vreme ce toata lumea doreşte mai mulţi bani şi mai mult timp la dispoziţie, şi nici nu pare a fi un concept nou.
Există variate tipuri de „automate vending” sau „distribuitoare automate” (vending machines) aşa cum se mai numesc. Există distribuitoare automate de cafea, snacks-uri, băuturi răcoritoare, gumă de mestecat, bomboane, îngheţată, mâncare etc. care sunt amplasate aproape pretutindeni.
Automatele vending au apărut în 251 î.Hr. atunci când un matematician grec a inventat o maşinărie care putea vinde apă sfinţită în templele egiptene. Mult mai târziu, în anul 1880 la Londra, au apărut primele distribuitoare automate care utilizau sisteme de plată cu fise şi care vindeau vederi şi felicitări. Mai târziu, un profesor englez pe nume Richard Carlisle a inventat un distribuitor automat pentru cărţi.
Automatele vending au continuat sa evolueze foarte mult. In 1888, compania americana Thomas Adams Gum Company a introdus automatele vending în Statele Unite, prin intermediul cărora se comercializa guma de mestecat „Tutti Frutti”.
Cele mai cunoscute şi îndrăgite automate sunt cele de Pepsi şi Coca-Cola. Băuturile se servesc în sticle de plastic sau în cutii (doze). Regăsim astfel de automate în special în clădirile de birouri, spitale, şcoli, staţii de metrou, gări, aeroporturi etc. Ba mai mult, apar strategii de marketing din ce în ce mai inovative şi mai creative în ceea ce priveşte automatele vending. Coca-Cola a instalat în Universitatea din Singapore un automat care oferă băuturi răcoritoare contra îmbrăţişărilor, şi nu a banilor, aşa cum se întâmplă în mod obişnuit, relatează publicaţia britanică Daily Mail.
Dar ce se întâmplă cu automatele ce nu sunt poziţionate chiar în Asia de Sud-Est? Ce se întâmplă cu cele din zonele friguroase?
Automatele vending sunt destul de bine izolate, ceea ce ajută la menţinerea unei temperaturi constante a băuturilor. Temperatura este setată la 3 grade Celsius, prin intermediul termostatului maşinăriei (temperatură aproximativă recomandată pentru Coca-Cola). Când temperatura exterioară este mai mică decât cea din interiorul automatului, izolaţia este cea care peotejează produsele de îngheţ, prin reţinerea căldurii generate de către instalaţia electrică şi ledurile interioare. Pentru locaţiile cu temperaturi scăzute extreme, există automate prevăzute cu sisteme de încălzire, pentru a menţine temperatura interioară prestabilită.