De ce studiourile de film lansează simultan filme identice?
Filmele „twin” sau gemene reprezintă termenul utilizat pentru a descrie un fenomen specific Hollywood-ului, în cadrul căruia, în aproape fiecare an, diferite studiouri cinematografice majore lansează filme cu subiecte şi teme aproape identice în comparaţie cu ofertele actuale ale concurenţei. Exemple bine-cunoscute de astfel de filme gemene includ Deep Impact (Impact nimicitor) şi Armageddon (Armagedon - Sfârşitul lumii?), două filme lansate la o diferenţă de câteva săptămâni, centrate pe salvarea lumii din calea unui meteorit gigantic nimicitor. Alte exemple populare includ A Bug's Life (Aventuri la firul ierbii) şi Antz (Furnicuţe) - filme animate despre furnicile care se răzvrătesc împotriva stupului lor. (Ca idee a cât de obişnuită este această practică la Hollywood, toate aceste filme au fost lansate între anii 1997 şi 1998).
În timp ce pare tentant să credem că este vorba despre un fenomen modern care derivă din teoria populară conform căreia Hollywood-ul a rămas în pană de idei, în realitate, filmele gemene sunt la fel de vechi precum şi industria cinematografică în sine. Deci, cum se întâmplă acest lucru?
Se pare că există o varietate de elemente care pot rezulta în filme gemene, începând de la spionaj corporativ şi până la coincidenţă pură. Spre exemplu, unul dintre cele mai faimoase filme ale tuturor timpurilor, Gone With the Wind (Pe aripile vântului), este, totodată şi unul dintre cele mai remarcabile filme gemene din istorie. În acest caz, renumita actriţă Bette Davis nu a reuşit să obţină rolul personajului Scarlett O'Hara în filmul marca MGM, Pe aripile vântului. În încercarea de a lansa propriul film despre război civil, Warner Brothers au înhăţat drepturile unei piese de pe Broadway numită Jezebel, care, asemenea temei filmului Gone With the Wind, se desfăşura în perioada războiului civil. Apoi au distribuit-o pe Davis în rolul principal şi au încropit un film cât mai repede posibil, pentru a îl lansa înainte de premiera clasicului Gone With the Wind.
Ei au triumfat în acest demers, filmul fiind un succes major, iar Davis câştigând chiar şi un Oscar pentru rolul său în film. Cu toate acestea, în timp ce Jezebel s-a bucurat de popularitate, a fost rapid eclipsat de filmul său geamăn, Gone With The Wind, care a stabilit un record pentru cele mai multe premii şi nominalizări la Oscar, pentru o vânzare de aproximativ 25 de milioane de bilete vândute între anii 1939-1940, iar apoi, în cadrul relansării sale în anul 1941 şi 1942, pentru un total de 60 de milioane de bilete vândute.
Astfel, filmele gemene pot apărea, de asemenea, ca urmare a studiourilor care doresc să atingă sau să adâncească acelaşi subiect de actualitate, la momentul respectiv, dar nu neapărat fiind inspirate de cunoaşterea faptului că un alt studio a lucrat la ceva similar.
O altă variantă ar fi faptul că studiourile observă popularitatea unui anumit gen de film, la un moment dat, şi doresc să încaseze bani de pe urma acestui trend.
Hollywood-ul nu prea a fost renumit pentru originalitatea sa - adaptarea anumitor lucrări deja existente a reprezentat dintotdeauna regula, mai degrabă decât excepţia. Cinematografia modernă nu este diferită în acest sens.