S-a lansat o aplicaţie care permite utilizatorilor să identifice instantaneu opere de artă şi să acceseze informaţii despre acestea, prin simpla scanare a acestora cu un smartphone.
Smartify a fost lansată la Academia Regală de Arte din Londra, la începutul lunii. Aplicaţia s-a descris de către creatorii săi ca fiind „un Shazam pentru lumea artei”, deoarece - asemănător aplicaţiei în cauză, care poate identifica orice piesă muzicală – aceasta poate dezvălui titlul şi numele artistului a mii de lucrări de artă.
Acest lucru are loc prin încrucişarea pieselor cu o vastă bază de date, pe care compania o actualizează în mod constant.
Smartify este deja utilizat în peste 30 de galerii şi muzee importante ale lumii, printre care Galeria Naţională din Londra, Rijksmuseum (muzeul naţional din Țările de Jos) din Amsterdam, Muzeul Metropolitan de Artă (Met) din New York şi LACMA (Muzeul de artă Los Angeles County Museum of Art) din Los Angeles. Compania refuză să dezvăluie exact cum funcţionează, dar a menţionat că poate crea „amprente vizuale" pentru a diferenţia fiecare operă de artă în parte.
„Scanăm operele de artă utilizând fotografii sau imagini digitale şi apoi creăm amprente digitale ale operei de artă în cauză, ceea ce înseamnă că este redusă la un set de puncte şi linii digitale”, a explicat cofondatorul Anna Lowe. „Atunci când un utilizator încearcă aplicaţia pe o lucrare de artă, aplicaţia analizează opera de artă vizată şi o potriveşte cu imaginile existente pe care noi le-am scanat anterior.”
Aplicaţia oferă utilizatorilor informaţii detaliate despre lucrarea la care se uită, precum şi interviuri înregistrate cu artistul. Scopul este de a oferi o poveste mai subiectivă, mai degrabă decât descrieri obiective tipice pentru ghidurile şi cataloagele audio. Lowe a descris-o ca fiind un fel de „prieten entuziast şi informat care ne spune mai multe despre o operă de artă”.
„Echipa noastră a iubit dintotdeauna vizitarea muzeelor şi a galeriilor, pentru a studia lucrările de artă. Am descoperit că am dezvoltat o înţelegere şi o legătură mai profundă cu o piesă de artă, atunci când am studiat-o învăţând mai multe despre aceasta”, a declarat Lowe.
În prezent, aplicaţia nu recunoaşte lucrări de artă care nu sunt stocate în baza de date, dar compania speră să schimbe acest lucru în viitor. Smartify a colaborat, de asemenea, cu organizaţia nonprofit, Fundaţia Wikimedia, pentru a utiliza galeria de imagini a Wikipedia, ajutând programul să-şi sporească eficacitatea tehnologiei de recunoaştere a imaginilor.
Utilizatorii pot salva lucrările lor preferate şi le pot împărtăşi prin intermediul comunităţii online Smartify. Aplicaţia utilizează aceste preferinţe pentru a-i recomanda utilizatorului şi alte piese despre care consideră că i-ar putea plăcea acestuia.
Compania speră că proiectul va reînrăma lucrările din galerii prin intermediul telefoanelor inteligente, ce vor fi reconsiderate ca fiind mai degrabă obiecte de implicare şi nu motive de perturbare. „Dorim să furnizăm informaţii la modul cel mai elegant, accesibil şi mai discret posibil”, a mai menţionat Lowe.
„Ca antrepriză socială, sperăm ca aplicaţia să încurajeze cât mai mulţi oameni să se reorienteze către stilul artei vizuale şi să viziteze muzeele şi galeriile pentru operele în sine şi nu pentru alte motive necunoscute. De asemenea, sperăm ca vizitatorii să sprijine muzeele publice şi artiştii, implicându-se diferit faţă de audienţele existente şi descoperind altele noi”, a adăugat ea.
Alte aplicaţii care ajută utilizatorii să identifice obiectele din mediul lor, includ una lansată de Fundaţia de Arhitectură din Londra, care prezintă un plan al locaţiilor a peste 1.100 de clădiri istorice şi contemporane.